TASYJIIR - KITAB MATAN BINA' WAL ASASI
p/s: Assalamu'alaikum : Ini adalah tasyjiir (gambar rajah pokok) 35 bab dari Kitab Matan Bina' wal Asasi didalam mempelajari ilmu Shorof. Bagi sesiapa menghendakinya akan tasyjiir ini , maka al-faqir membenarkan ia mengambilnya agar dipermudahkan didalam memahaminya. al-Faqir telah pun menyediakan dua gambaran rajah yang berwarna dan hitam putih. moga bermanfaat & diberkati Allah s.w.t.
-jika ada kekurangan dan teguran .. .alfaqir alu-alukan jazakallah khairan khatsira :)
-jika ada kekurangan dan teguran .. .alfaqir alu-alukan jazakallah khairan khatsira :)
Kamis, 09 Desember 2010
Bagaimana I'lal اِسْتَقَامَ dan اِسْتِقَامَةً
Terdapat pertanyaan bagaimana perubahan fi’ilاِسْتَقَامَ kepada اِسْتِقَامَةً dari segi wazannya, I’lalnya?
Alhamdulillah, penulis akan menerangkan sedikit point-point berbentuk soal jawap bagi kita mengetahui gambaran umum dan seterusnya kepda penerangan yang perubahan kalimat yang diatas.
1. اِسْتَقَامَ kalimat apa ? kalimat Fi’il
2. Fi’il apa ? fi’il madhi yang yang stulasi mazid yang mu’tal ain.
2. Apa wazannya ? اِسْتَفْعَلَ
3. Jika boleh di tashrif maka harus ditashrifkan:
klik pada gambar
4. Kemudian bina’nya apa ? Ajwaf Wawu
(Ajwaf bermaksud dari segi bahasa adalah “yang berongga” atau “berlubang” kerana kosong huruf yang di tengah (ain fi’il) dari huruf shohih)
Menurut Qa’idah : Tentang memindahkan harokat wawu atau wawu ya’ pada huruf sebelumnya yang mati.
“Apabila ada wawu atau ya’ berharokat terletak sesudah huruf shohih yang mati (sukun), maka harokatnya harus dipindahkan pada huruf shohih yang mati itu”.
“Apabila harokat yang dipindah itu sesuai dengan wawu atau ya’ , maka wawu atau ya’ itu tetapkan (tidak diganti)”.
“Apabila tidak sesuai maka wawu atau ya’ itu wajib di ganti dengan huruf yang sesuai dengan harokat yang di pindah itu”.
Lalu kemudian wawu pada اِسْتَقَوْمَ diganti alif karena asalnya ia berharokat dan sekarang ia terletak sesudah fathah. Maka menjadi ia اِسْتَقَامَ
Menurut Qa’idah: Tentang menganti wawu atau ya’ dengan alif.
“Apabila ada wawu atau ya’ berharokat dan huruf sebelumnya berharokat fathah, maka wawu atau ya’ itu harus di ganti alif”.
Terdapat juga Qa’idah daripada matan al-Alifiyyah Ibn Malik, Halaman 215
فصل في اجتماع الواوِ والياء إلخ. (Pasal pada menjelaskan berkumpulnya wawu dan ya’)
مِنْ وَاوٍ أَوْ يَاءٍ بِتَحْرِيْكٍ أُصِلْ أَلِفًا ابْدِلْ بَعْدَ فَتْحٍ مُتَّصِلْ
2) Penerangan اِسْتِقَامَةً
1-Asal, 2-Pindah, 3-Ganti, 4-Buang alif & Ganti ta' diakhir kalimat
اِسْتِقَامَةً asalnya اِسْتِقْوَامًا mengikut wazan اِسْتِفْعَالاً . Kemudian harokatnya wawu di pindah pada huruf shohih sebelumnya menjadi اِسْتِقَوْامًا kerana :
Menurut Qa’idah : Tentang memindahkan harokat wawu atau ya’ pada huruf sebelumnya yang mati.
“Apabila ada wawu atau ya’ berharokat terletak sesudah huruf shohih yang mati (sukun), maka harokatnya harus dipindahkan pada huruf shohih yang mati itu”.
“Apabila harokat yang dipindah itu sesuai dengan wawu atau ya’ , maka wawu atau ya’ itu tetapkan (tidak diganti)”.
“Apabila tidak sesuai maka wawu atau ya’ itu wajib di ganti dengan huruf yang sesuai dengan harokat yang di pindah itu”.
Kemudian lalu wawu pada اِسْتِقَوْامًا diganti alif maka menjadi اِسْتِقَاامًا , maka berkumpullah dua alif , lalau salah satu dari dua alif tersebut dibuang dan diganti dengan ta’ yang diletakkan diakhir kalimat kerana :
Menurut Qa’idah : Tentang Memberi ganti alif dengan ta’ .
“Apabila ada fi’il bina’nya ajwaf mengikuti wazan أَفْعَلَ atau اِسْتَفْعَلَ , maka dalam masdarnya wawu atau ya’ nya harus diganti alif, lalu alif itu dibuang dan diberi ganti ta’ yang diletakakn di akhir kalimat”.
Apabila sudah digantikan, maka menjadi ia اِسْتِقَامَةً .
Terdapat juga Qa’idah daripada matan al-Alifiyyah Ibn Malik, Halaman 218
فصل في نقل الحركة إلى الساكن قبلها (pasal memindahkan harokat pada huruf mati sebelunya).
فصل في نقل الحركة إلى الساكن قبلها (pasal memindahkan harokat pada huruf mati sebelunya).
وَمَفْعَلٌ صَحِّحَ كَالْمِفْعَالِ * وَأَلِفِ الإِفْعَالِ واسْتِفْعَالِ
أَزِلْ لِذَا الإِعْلاَلِ والتَّا الْزَمْ عِوَضْ * وَحَدْفُهَا بِالنَّقْلِ رُبَّمَا عَرَضْ
أَزِلْ لِذَا الإِعْلاَلِ والتَّا الْزَمْ عِوَضْ * وَحَدْفُهَا بِالنَّقْلِ رُبَّمَا عَرَضْ
Wallahu ‘alam
P/s : jika ada kesalahan dan kekurangan dari apa yang diatas , sila memberi panduan dan bimbingan kepada alfaqir. Hanya ini yang mampu dan maklumi alfaqir. Sumber rujukkan, sila rujuk kitab : Qawa’idul shorfiyyah, Maqasid Nahwiyyah, Syarah Khailani li tasrifil ‘izzi , Matan alfiyyah ibn Malik.
P/s : jika ada kesalahan dan kekurangan dari apa yang diatas , sila memberi panduan dan bimbingan kepada alfaqir. Hanya ini yang mampu dan maklumi alfaqir. Sumber rujukkan, sila rujuk kitab : Qawa’idul shorfiyyah, Maqasid Nahwiyyah, Syarah Khailani li tasrifil ‘izzi , Matan alfiyyah ibn Malik.
Senin, 06 Desember 2010
Al-Amtsilah At-Tashrifiyyah (Karya KH. M. Ma’shum bin Ali)
Kitab الأمثلة التصريفية yang dikarang oleh Syeikh K.H Muhamamd Ma’sum Bin Ali ini menerangkan tentang ilmu sharaf yang dipelajari di Pondok-pondok Pesantren sama ada di Indonesia ataupun di Malaysia. Susunannya yang sistematis dan teratur, sehingga mudah difaham dan dihafal bagi para penuntut ilmu. kitab ini menjadi salah satu bidang study yang tetap dikaji. Di Indonesia kitab ini masyhur dengan julukan “Tasrifan Jombang”. Keagungan kitab ini tak hanya terletak pada ilmu sharaf. Bila diteliti ternyata memuat makna filosofi tinggi.
Pada contoh fi’il tsulasi mujarrad misalnya, keenam kalimat tersebut yaitu :
فَعَلَ- يَفْعُلُ (نَصَرَ – يَنْصُرُ)
فَعَلَ- يَفْعِلُ (ضَرَبَ – يَضْرِبُ)
فَعَلَ- يَفْعَلُ (فَتَحَ – يَفْتَحُ)
فَعِلَ- يَفْعَلُ (عَلِمَ – يَعْلَمُ)
فَعُلَ- يَفْعُلُ (حَسُنَ – يَحْسُنُ)
فَعِلَ- يَفْعِلُ (حَسِبَ – يَحْسِبُ)
Dan terdapat juga dari sistematis susunan keenam kalimat diatas dirangkumi menjadi sebuah nazham yaitu :
فَتْحُ ضَمٍّ فَتْحُ كَسْرٍ فَتْحَتَانِ * كَسْرُ فَتْحٍ ضَمُّ ضَمٍّ كَسْرَتَانِ
Bahkan, ia bukan sahaja mempunyai sistematika penulisan yang unik, malah memiliki filososfi yaitu :
Bahwa “pada awalnya sang santri/penuntut ilmu ditolong oleh orang tuanya (نَصَرَ)(nashara), sesampainya di pondok pesantren ia dipukul dan dididik (ضَرَبَ) (dlaraba). Kemudian setelah tersakiti dari dipukul, maka hatinya akan terbuka (فَتَحَ) (fataha). Seterusnya barulah ia akan menjadi orang yang mengetahui/pintar (عَلِمَ) (‘alima) dan seterusnya menuntut ia agar berbuat baik (حَسُنَ) (hasuna). maka ia berharap masuk surga di sisi Allah swt (حَسِبَ) (hasiba).
Kitab ini yang terdiri dari 60 halaman ini, telah diterbitkan oleh banyak penerbit, yang tidak sulit untuk dimiliki. Kitab yang kecil tetapi manfaat yang besar buat santri/penuntut ilmu dalam mengenal ilmu shorof, moga Allah melimpahkan rahmatNya dan kebaikkan serta redhaNya kepada Penulis kitab Al-Amtsilah At-Tashrifiyyah (Karya KH. M. Ma’shum bin Ali) di negeri akhirat. Amin ya rabbal ‘alamin.
Minggu, 18 April 2010
Tashrif Fi’il Tsulatsi Mazid (الفعل الثلاثي المزيد )
Assalamulaikum wbt.
Posting kali ini adalah sekadar perkongsian bersama, moga bermanfaat sekaliannya. Posting ini adalah ringkasan bab mengenai Tashrif Fi’il Tsulatsi Mazid (الفعل الثلاثي المزيد ) yaitu ia megandungi 12 Bab, dan yang kemudiannya akan dibahagi kepada tiga pembahagian kelompok. Antaranya :
1- Fi’il Tsulatsi Mazid Ruba’i
2- Fi’il Tsulatsi Mazid Khumasi
3- Fi’il Tsulatsi Mazid Sudasi
1- Fi’il Tsulatsi Mazid Ruba’i ialah fi’il tsulatsi mujarrod yang di tambah satu huruf pada fi’il madhi-nya.
Bab fi’il tsulatsi mazid ruba’i itu ada tiga. :
1. Mengikut Wazan فَعَّلَ
2. Mengikut wazan فَاعَلَ
3. Mengikut Wazan اَفْعَلَ
2. Fi’il Tsulatsi Mazid Khumasi ialah fi’il tsulatsi mujarrod yang ditambah dua huruf pada fi’il madhi-nya.
Bab fi’il tsulatsi mazid khumasi itu ada lima:
1. Mengikut Wazan اِنْفَعَلَ
2. Mengikut wazan اِفْتَعَلَ
3. Mengikut Wazan اِفْعَلَّ
4. Mengikut wazan تَفَعَّلَ
5. Mengikut Wazan تَفَاعَلَ
3. Fi’il Tsulatsi Mazid Sudasi ialah fi'il tsulatsi mujarrod yang ditambah tiga huruf pada fi’il madhi-nya.
Bab fi’il tsulatsi mazid sudasi itu ada empat :
1. Mengikut Wazan اِسْتَفْعَلَ
2. Mengikut wazan اِفْعَوْعَلَ
3. Mengikut Wazan اِفْعَوَّلَ
4. Mengikut wazan اِفْعَالَّ
Dan kepada siapa yang mahu copy bahan ini. al-faqir mempersilakan .... mg bermanfaat dan diberkati. Wallahu ‘alam
Posting kali ini adalah sekadar perkongsian bersama, moga bermanfaat sekaliannya. Posting ini adalah ringkasan bab mengenai Tashrif Fi’il Tsulatsi Mazid (الفعل الثلاثي المزيد ) yaitu ia megandungi 12 Bab, dan yang kemudiannya akan dibahagi kepada tiga pembahagian kelompok. Antaranya :
1- Fi’il Tsulatsi Mazid Ruba’i
2- Fi’il Tsulatsi Mazid Khumasi
3- Fi’il Tsulatsi Mazid Sudasi
1- Fi’il Tsulatsi Mazid Ruba’i ialah fi’il tsulatsi mujarrod yang di tambah satu huruf pada fi’il madhi-nya.
Bab fi’il tsulatsi mazid ruba’i itu ada tiga. :
1. Mengikut Wazan فَعَّلَ
2. Mengikut wazan فَاعَلَ
3. Mengikut Wazan اَفْعَلَ
2. Fi’il Tsulatsi Mazid Khumasi ialah fi’il tsulatsi mujarrod yang ditambah dua huruf pada fi’il madhi-nya.
Bab fi’il tsulatsi mazid khumasi itu ada lima:
1. Mengikut Wazan اِنْفَعَلَ
2. Mengikut wazan اِفْتَعَلَ
3. Mengikut Wazan اِفْعَلَّ
4. Mengikut wazan تَفَعَّلَ
5. Mengikut Wazan تَفَاعَلَ
3. Fi’il Tsulatsi Mazid Sudasi ialah fi'il tsulatsi mujarrod yang ditambah tiga huruf pada fi’il madhi-nya.
Bab fi’il tsulatsi mazid sudasi itu ada empat :
1. Mengikut Wazan اِسْتَفْعَلَ
2. Mengikut wazan اِفْعَوْعَلَ
3. Mengikut Wazan اِفْعَوَّلَ
4. Mengikut wazan اِفْعَالَّ
Dan kepada siapa yang mahu copy bahan ini. al-faqir mempersilakan .... mg bermanfaat dan diberkati. Wallahu ‘alam
Jumat, 02 April 2010
Perbezaan di antara Masdar dan Isim Masdar
Masdar adalah lafazh yang menunjukkan erti pekerjaan atau peristiwa, sepi dari zaman serta memuat/mencakup semua huruf-huruf Fi’il-nya baik secara lafazh.
Seperti : عِلْمًا masdar dari lafazh عَلِمَ . atau sekira-kiranya lafazh قَاتَلَ - قِتَالاً . atau dengan mengantikan huruf yang dibuang seperti lafazh وَعَدَ - عِدَةً
Isim Masdar adalah lafazh yang menunjukkan erti pekerjaan,sepi dari zaman, namun tidak memuat/mencakup pada semua huruf Fi’il-nya bahakan ada yang dikurangi secara lafazh dan kira-kiranya seperti contoh : تَوَضَّا - وُضُوْءً
المصدر هو اللفظ الدال على الحدث، مجردا عن الزمان، متضمّنا أحرفَ فعلهِ لفظًا، مثلُ :
(( عَلِمَ عِلْمًا)) ، أو تقديرا ، مثل : ((قاتل قتالا)، أو مُعوَّضَا مما حُذِفَ بغيره ، مثل : ((وعد عدةً))، و((سلَّمَ تَسْليْمًا)).
(جامع الدروس ، الشيخ مصطفى الغلاييني، الجزء الأول : ١٦٠)
اسم المصدر : هو ما ساوى المصدر في الدلالة على الحدث، ولم يُساوِه في اشتماله على جميع أحرف فعله ، بل خلتْ هيئتُهُ من بعض أحرف فعله لفظًا وتقديرا من غير عوضٍ، وذلك مثل : ((توضّأ وضُوءً))، و((تَكَلَّمَ كلامًا )) و((أيسرَ يُسرًا)).
(جامع الدروس ، الشيخ مصطفى الغلاييني، الجزء الأول : ١٧٦)
Rabu, 03 Maret 2010
Asal Lafadh اسم
Assalamulaikum ..
Ada pertanyaan mengenai apa asal lafadh اسم ?.
Jawapan :
Khilaf diantara ulama’ Bashrah dan Kufah.
Yaitu kalau menurut ulama’ Bashrah اسم terhasil dari lafadh سمو kerana lafadh سمو dalam erti lughat-nya adalah علوّ / luhur/tinggi/atas.
- menurut ulama’ Kufah اسم terhasil dari وسم kerana وسم erti lughat-nya adalah tanda (علامة).
Maklumat lanjut Rujuk kitab-kitab ini :
۱- الكواكب الدرية على متمّة الأجروميّة- الشيخ محمد بن أحمد بن عبد الباري الأهدَل ص:٢۹– دار الكتب العلمية.
سمي بذلك لسموه : أي علوه على معنى أخويه لاستغنائه عنهما وافتقارهما إليه. ومن ثمة قدم عليهما. وقيل من الوسم وهو العلامة لأنه علامة على مسماه.
٢- فتح الخبير اللطيف ، الشيخ إبراهيم البيجوري
والاسم مشتق عند البصريين من السمو فأصله سمو حذفت منه الواو التي هي لام الكلمة اعتباطا وسكن أوله تخفيفا وأتى بهمزة الوصل فوزنه افع وعند الكوفيين من وسم فأصله وسم حذفت منه الواو التي هي فاء الكلمة لما تقدم وأتى بهمزة الوصل فوزنه اعل اﻫ
Jumat, 08 Januari 2010
BENTUK-BENTUK (SHIGHAH) KALIMAH (Bahagian 1)
BENTUK-BENTUK (SHIGHAH) KALIMAH
Didalam pengenalan terdahulu mengenai ilmu tashrif, al-Faqir (penulis) sudah menulis serba sedikit tentang pengenalan istilah ilmu tasrif daripada ta’arifnya, pengenalan istilah (Shighah,Wazan, Mauzun) dan Faedah mempelajari ilmu tasrif.
Maka al-faqir melanjutkan penjelasan kepada kita memahami tentang صِيْغَةٌ (shighah=bentuk) kalimah di dalam ilmu Tashrif dari segi jenis-jenis shighah tersebut. Terdapat secara Ghalib-nya (kebiasaan) didalam bahasa Arab terdapat 11 (sebelas) bentuk (صِيْغَة ) kalimah. Daripada sebelas itu, empat yang pertama adalah Fi’il, sedangkan tujuh yang lainnya adalah kalimah Isim.
Antara jenis-jenis shighah tersebut daripada Fi’il dan Isim, boleh dirujuk pada gambar rajah dibawah:
Penjelasan setiap jenis Shighah Fi’il, yaitu :
1. Fi’il Madhi (الفعل الماضي) yaitu kalimat fi’il yang menunjukkan pekerjaan perbuatan atau peristiwa yang sudah berlaku. Seperti نَصَرَ (telah menolong).
2. Fi’il Mudhari’ (الفعل المضارع) kalimat fi’il yang menunjukkan pekerjaan perbutan atau peristiwa yang terjadinya pada masa sekarang (sedang) atau akan datang (akan). Seperti يَنْصُرُ (sedang/ akan menolong).
3. Fi’il Amar (الفعل الأمر) kalimat fi’il yang menunjukkan pekerjaan yang diperintahkan. Seperti اُنْصُرُ (tolonglah, engkau!).
4. Fi’il Nahi (الفعل النهي) kalimat fi’il yang menunjukkan pekerjaan yang dilarang. Sepertiلاَ تَنْصُرْ (Jangan engkau menolong!).
Tambahan- :
Pada dasarnya, Fi’il Nahi adalah fi’il Mudhari’ yang dimasuki la nahi (لاَ النَّاهِيَّةُ) di depannya. Yakni la (لاَ) yang maksudnya (jangan). Manakala contoh diatas adalah تَنْصُرُ yaitu fi’il mudhari yang dhamir anta (أَنْتَ)
P/s : Seterusnya perjelasan mengenai tujuh bentuk-bentuk shighah kalimah dari isim, al-faqir akan menjelaskan kemudian, doakan moga dimudahkan ruang masa untuk menulis.
Jumat, 11 Desember 2009
Selasa, 01 Desember 2009
ILMU TASHRIF (ILMU SHOROF) (1)
Pembahagian Pertama (1)
Sebelum kita memasuki ke dalam bidang Ilmu Tashrifat atau dari kata lain Ilmu Shorof secara langsung, adalah lebih baik bagi kita mengetahui terlebih dahulu pengertian Ilmu Tashrif secara Bahasa mahupun Istilahi dan nama istilah-istilah yang berkaitan dengannya seperti Shigot,Wazan, Mauzun dan lain-lainnya. Maka selepas dari itu, penulis (al-Faqir) akan melontarkan beberapa faedahnya kita mempelajari Ilmu Tashrif ringkas.
1- Pengertian Ilmu Tashrif :
Bahasa (lughah arab) : التغيير (pengubahan)
Istilahi : ialah suatu ilmu yang membahaskan tentang perubahan kalimah dari satu shighot ke shighot yang lain (dari satu bentuk ke satu bentuk yang lain) yang berbeza-beza untuk mencapai ma’na-ma’na yang dikehendaki dari bentuk-bentuk yang berlainan ini, yang tidak berhasil ia melainkan dengan bentuk-bentuk itu.
متن تصريف العزى لعزالدين أبي الفضائل ابراهيم بن عبد الوهاب بن عماد الدين المعروف بالزنجاني المتوفي ٦٥٥ﻫ.
اعلم أَنَّ التَّصْريْفَ فِيْ اللَّغَةِ : التَّغْيِيْرُ ، وَفِي الصِّنَاعَةِ : تَحْوِيْلُ الأَصْلِ الوَاحِدِ إِلَى أَمْثَلَةٍ مُخْتَلِفَةٍ ، لِمَعَانٍ مَقْصُوْدَةٍ لاَ تَحْصُلُ إِلاَّ بِهَا .
2. Pengenalan Istilah :
SHIGHOT : adalah bentuk-bentuk kalimah yang berbeza yang bersumberkan dari satu kalimah dengan melihat huruf-huruf aslinya sebagai bahan pokoknya. Contoh shighot-shighot boleh di lihat di kolum diatas yang berwarna Hijau.
WAZAN (Timbangan): adalah kalimah yang mengumpulkan huruf fa’, a’in dan lam secara berurutan, seperti فَعَلَ فَاعِلٌ مَفْعُوْلٌ اِنْفَعَلَ اِسْتَفْعَلَ dan lain-lain. Contoh wazan boleh di lihat di kolum diatas yang berwarna Biru.
MAUZUN (kalimah yang ditimbang) : adalah semua kalaimah yang tidak mengumpulkan huruf fa’ a’in dan lam secara berurutan. Seperti مَنْصُرٌ نَصَرَ : . Contoh mauzun boleh di lihat di kolum diatas yang berwarna Oren.
* Ketahuilah, bahwa ahli Ilmu Shorof telah meletakkan timbangan yang mereka timbang dengannya kalimah-kalimah. Ianya pada thulathi (الثلاثي) seperti فعل dan pada rubai’e (الرباعي) seperti فعلل . maka apabila mereka menimbang satu kaliamah dengan فعل maka semua huruf yang jatuh padanya membetuli akan fa’ darinya dinamakan fa’ fi’il dan semua huruf yang jatuh ‘ain darinya dinamakan ‘ain fi’il dan semua huruf yang jatuh membetuli lam darinya dinamakan lam fi’il. Sebagai contoh, apabila kamu kata نَصَرَ diatas wazan فَعَلَ maka nun-nya fa’ fi’il dan shod-nya ‘ain fi’il dan ra’-nya lam fi’il.
3- Faedah mempelajari Ilmu Tashrif :
- Ilmu ini memudahkan bagi orang yang bukan Arab untuk membezakan mana perkataan fi’il (kata kerja), isim (kata nama) dan lain-lain perkataan. Dengan ini ia memudahkan lagi mempelajari bahasa Arab yaitu bahasa Al-quran.
- Ilmu ini jugak mengajar kita untuk mudah menggunakan kamus Arab. Sama ada kamus yang lama atau yang baru. Kerana Kamus Arab sering menggunakan kaedah “asal perkataan” yaitu mencari asal perkataan tiga huruf .
Langgan: Entri (Atom)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar